Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Startseite    Anmelden     
Sommer 2024    Hilfe  Trennstrich  Sitemap  Trennstrich  Impressum  Trennstrich  Datenschutz  Trennstrich  node2  Trennstrich  Switch to english language

Veranstaltung

Language Contact and Language Change, BATS

  • Funktionen:

Grunddaten

Veranstaltungsart Hauptseminar SWS 2.00
Veranstaltungsnummer 70055 Semester SS 2024
Sprache Englisch Studienjahr
Hyperlink Stud.IP Link zu dieser Lehrveranstaltung in Stud.IP

Belegung über StudIP

Status Link
Anmeldeverfahren    Link

Module

6350190 Englisch in historischen transkulturellen Kontexten
6350280 Englisch in historischen transkulturellen Kontexten (Ergänzung)
6350360 Englisch in historischen transkulturellen Kontexten
6380500 Vertiefung Englische Sprachwissenschaft 1
6380540 Vertiefung Englische Sprachwissenschaft 2 für Lehramt an Gymnasien

Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook

  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mi. 11:15 bis 12:45 woch 10.04.2024 bis 19.07.2024  A.-Bebel-Str. 28 - SR 8023, A.-Bebel-Str. 28 Raumplan Schulte findet statt     30
Gruppe [unbenannt]:
 

Verantwortliche Person

Verantwortliche Person Zuständigkeit
Prof. Dr. phil. habil. Marion Elisabeth Schulte

Studiengänge

Studiengang/Abschluss/Prüfungsversion Semester Teilnahmeart
Anglistik/Amerikanistik, Bachelor (Erstfach, 2018) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
Anglistik/Amerikanistik, Bachelor (Erstfach, 2020) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
Anglistik/Amerikanistik, Bachelor (Erstfach, 2022) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
Anglistik/Amerikanistik, Bachelor (Zweitfach, 2018) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
Anglistik/Amerikanistik, Bachelor (Zweitfach, 2020) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
Anglistik/Amerikanistik, Bachelor (Zweitfach, 2022) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
Berufspädagogik: Fach Englisch, Master Berufspädagogik (Zweitfach, 2020) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
British and American Transcultural Studies, Master (2016) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
British and American Transcultural Studies, Master (Erstfach, 2020) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
British and American Transcultural Studies, Master (Erstfach, 2022) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
British and American Transcultural Studies, Master (Zweitfach, 2020) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
British and American Transcultural Studies, Master (Zweitfach, 2022) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
Culture-Ecology-Change, Master (2023) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
Englisch, LA an Gymnasien (2019) 1. - 10. Semester wahlobligatorisch
Englisch, LA an Gymnasien (2022) 1. - 10. Semester wahlobligatorisch
Englisch, LA an Regionalen Schulen (2019) 1. - 10. Semester wahlobligatorisch
Englisch, LA an Regionalen Schulen (2022) 1. - 10. Semester wahlobligatorisch
Wirtschaftspädagogik, Master (2017) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
Wirtschaftspädagogik, Master (2021) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch
Wirtschaftspädagogik, Master (2023) 1. - 4. Semester wahlobligatorisch

Zuordnung zu Einrichtungen

PHF/Institut für Anglistik/Amerikanistik (IAA)

Inhalt

Lerninhalte

This class covers a range of language contact situations and phenomena. After considering basic issues of language contact and change, e.g. the difficulties in distinguishing code-switching from borrowing and modern theoretical approaches to language mixing like translanguaging, we will use these insights to analyse language contact and multilingualism in the history of English, especially in the Middle English period. We will analyse medieval manuscripts that exhibit considerable language mixing and discuss the role of English in relation to other contemporary languages in Britain, but we will also look at language change on different levels of description: morphology, syntax, and phonetics & phonology, and discuss the role that language contact may have played in these changes. These long-term and historical developments have led to the formulation of theories and models of language contact and change such as the borrowing scales in Thomason & Kaufman's seminal work. By considering a contemporary contact situation in Southern Africa in the second half of the semester, we will compare the existing models and language contact phenomena from historical periods with the language structure and use in a currently developing variety of English:

Namibia, a country in Southern Africa that only became independent in 1990, chose English as its sole official language, although it had no direct colonial relationship with Britain. Nambia's recent independence and choice of English as its official language offers us as linguists the opportunity to study the emergence of a contact variety from the very beginning. We don't have to rely solely on imperfect data from the past, but can test theories and models in realtime using experimental data, surveys, and observations as well as existing data. This seminar will introduce you to a number of different empirical studies on Namibian English, covering structural patterns as well as social and cultural aspects related to language choice, language mixing, and language policy. We will discuss the potential and limitations of online data for researching language contact and change, for example. We will discuss these linguistic developments in the context of colonialism and its lasting effects on former colonies and their languages.

Strukturbaum

Die Veranstaltung wurde 3 mal im Vorlesungsverzeichnis Sommer 2024 gefunden:
Sprachwissenschaft · · · · [+]
Master Berufspädagogik · · · · [+]
Master Wirtschaftspädagogik · · · · [+]